Studentům se specifickými potřebami se oficiálně dostává podpora při vysokoškolském studiu. Pro potřeby příspěvku jsme analyzovali posudky funkční diagnostiky, tedy jednu ze tří podmínek statutu studenta se specifickými potřebami, a to na Univerzitě Karlově. Posudky funkční diagnostiky, které slouží pro nalezení vhodných forem podpory při studiu, jsou v Akademické poradně PedF UK zpracovány prostřednictvím individuálního setkání se studenty všech fakult univerzity.
Monotématické číslo časopisu přineslo týmu možnost prezentovat výsledky zpracovaných posudků z let 2015-2022, v jednotlivých kategoriích studentů se specifickými potřebami. Celkový počet analyzovaných posudků byl 417. Věnovali jsme pozornost podpůrn ým opatřením realizovaných při výuce, se zřetelem ke kategoriím specifických potřeb, ale také servisním a organizačním opatřením, které dané skupiny nejvíce potřebují (např. tlumočení, asistentské služby aj.). Opomenuty nezůstaly ani obecně doporučované přístupy v "lidské" rovině, zaměřili jsme se také na identifikaci obtíží, které jsou pro jednotlivé skupiny studentů typické.
Úvodní část podává rozbor počtu studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Karlově - v rozmezí let 2012-2022. Dokumentován je nárůst počtu studentů se specifickými potřebami, který však i tak neodpovídá výskytu daných obtíží v populaci. Příspěvek se také v diskusi zamýšlí nad důvody tohoto stavu.