V projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika jsme nemohli opomenout didaktické vlivy na oblast porozumění čtenému. V předložené kapitole jsme se zaměřili se na nejdůležitějš í oblast - výukové metody čtení.
Jak víme z jiných studií, je rozvoj čtenářských dovedností vázán na výukovou metodu čtení, žáci té které metody mohou vykazovat dílčí odlišnosti v rozvoji jednotlivých aspektů čtenářské gramotnosti. Abychom se mohli věnovat rozdílům v porozumění čtenému skrze výukové metody čtení, sledovali jsme nejdříve i otázku dekódování v námi užívaných diagnostických nástrojích i širší kontext techniky čtení, která sleduje způsoby čtení (stupeň čtenářských návyků).
Všechny aspekty čtenářských dovedností, včetně sledovaného porozumění čtenému, jsou vztaženy ke dvěma nejrozšířenějším metodám výuky čtení - analyticko-syntetické metodě a metodě genetické.