Hlavním cílem projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika bylo přispět k poznání, jaké formy porozumění čtenému existují a jak se porozum ění čtenému v průběhu školní docházky na 1. st. ZŠ rozvíjí..
Kapitola obsahuje popis použitých nástrojů pro hodnocení porozumění čtenému - jednak těch, které jsou v naší zemi běžně k dispozici a dále nástrojů nových, které vycházely z inspirativních zdrojů v zahraniční literatuře. Nové nástroje byly teoretizovány, připraveny, pilotně prověřeny a upraveny a použity ve výzkumu žáků 1.-4. ročníků ZŠ.
Popisovány jsou nejprve popisné charakteristiky různých testů porozumění, a to porozumění větným celkům a porozumění kontextuálním textům zprostředkovaným pomocí hlasitého a tichého čtení. V analytickém zpracování jsou analyzovány vztahy k nástrojům, které se staly našimi měřítky porozumění.
Sledován je vztah mezi kognitivními schopnostmi, jazykovými schopnostmi, zahrnujícími složku fonologickou, morfologicko-syntaktickou i sémantickou a čtenářskými dovednostmi na úrovni dekódování a rychlého rozpoznávání slov. Pozornost byla věnována i porozumění naslouchání, tedy schopnosti, která do porozumění čtenému významně vstupuje.