Charles Explorer logo
🇨🇿

Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol: Manuál diagnostické testové baterie pro žáky 1. stupně ZŠ: C. Tvorba norem

Publikace

Abstrakt

Testová diagnostická baterie PorTex - klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol byla připravena v aplikačním projektu u Technologické agentury ČR. Nabízí pracovníkům poradenského systému ve školství - psychologům a speciálním pedagogům ve školních poradenských pracovištích i školských poradenských zařízeních komplexní podněty pro hodnocení rozvíjející se čtenářské gramotnosti u žáků 1. stupně základních škol.

Využití najde v diagnostice čtenářských obtíží jakéhokoli charakteru či čtenářského výkonu u žáků z různých rizikových skupin čtenářů. Testová baterie koresponduje se zahraničními přístupy a současně respektuje principy psychodiagnostiky v České republice.

Kromě testů čtenářské dovednosti dekódování a dalších aspektů techniky čtení přináší diagnostické nástroje k měření úrovně porozumění textům. Ty byly koncipovány ve vývojové perspektivě (poslech s porozuměním, hlasité čtení s porozuměním, tiché čtení s porozuměním).

Výhodou testové baterie je, že dává oporu pro sledování klíčových vlivů, které se do rozvoje gramotnostních dovedností promítají, ať už jsou to jazykové předpoklady (fonologické a morfologické kompetence žáků), tak osobnostní (sebehodnocení žáka) a enviromentální vlivy (působení rodiny, podněty ze strany učitele). Část C seznamuje s uplatňovanými statistickými postupy při tvorbě norem.